Åre levererar!

Jag och 9 kompisar åkte till Åre en weekend nu i April. Vi hade bokat en lägenhet för 8 pers på ca 60 kvm så vi var 2 extra men det gick bra :) Vi kom dit på torsdagen och packande in oss i stugan och gjorde mat. Sen drog dom flesta av oss ut på Bygget. Det var riktigt roligt där alltså, bra lokaler, bra musik, trevliga människor. Vi dansa och dansade och sen drog vi oss hem :)
På fredagen så käkade vi frukost tillsammans och sen begav vi oss ut på byn för att köpa liftkort och sen var vi i backen. Det var sol och varmt och jag njöt. Dock så var det isigt och ibland körde man in i 2 m höga snöhögar men det var absolut bättre än i Sälen den tiden. I sälen så har gräset växt fram på många ställen ( av egen erfarenhet, har varit där exat samma vecka i flera år ) men i Åre så var det inget gräs och man kunde faktiskt åka :) Sen käkade vi lunch vid toppen stugan, det vart skinksås för min del och den kan jag rekomendera starkt.


Efter lunchen så åkte vi till andra sidan av fjället för vi hade mest varit på den andra delen och HERRANS!!! vad fint det var på andra sidan. Mycket finare och bättre snö. Jag vart kär, riktigt kär. Åh! Jag har alltid älskat åre ( eftersom vi hade stuga där och har varit där varje år sedan jag föddes men dock bara på sommaren eftersom det var en sommarstuga ) men nu när jag fick uppleva Åre på vintern så vart jag ännu mer kär och älskar Åre ÄNNU MER! Kan Åre vara den bästa platsen på jorden? Jag säger JA just nu.
Vi åkte hela dagen och sen vart det after ski på timmerstugan. Kunde inte bli bättre. Sitta ute i solen, i backen med sol och fina vänner + en katt. Livet lekte då kan jag säga. Det vart bastu på kvällen och sen middag. Vart även utgång för dem som orkade och vi hamnade på Dippan. Vad kan jag säga? Det SÖG. Förlåt, men verkligen! Inga människor typ, liten lokal och säämst musik. Dom spelade bumbibjörnarna?!? Musiken dog ibland och det var bara kaos. Vi stannade där inte så länge. Suget att dansa hade lixom lagt sig. Kom hem runt ett kanske och då la vi oss.


Lördagen var ännu bättre dock. Vi hade hittat vårat ställe där vi åkte skidor, solen lyste och det var ännu varmare. Vi hittade en plats mitt i backen där vi satte oss och grillade och hade det huur mysigt som helst. Afterski vart det igen på Timmerstugan, dock utan katten. Vems katt det nu var vet vi inte? Den bara låg där men mysigt var det. Middag igen och mys på lördagen. Vissa gick ut ( dom som var unga och singel ) vi "par" stannade hemma. Dock så tog vi en ride på Max, mums!
Söndagen så vaknade vi och åkte (tyvärr) hem.
Åre är lilla stockholm säger folk så Åre är underbart för mig. Jag älskar Stockholm och jag älskar fjällen. Kan det bli bättre? Nope! När jag kom hem så hamna jag i en svacka, ville bara tillbaka. Jag kan varmt rekomendera Åre som semester. Både på sommaren och på vintern, det finns alltid nått att göra där. Dock så är Åre väldigt dyrt och det är ett minus men det är bara att acceptera det. Dyrt när de gäller både mat, boende och liftkort.
När jag kom hem så hade jag som sagt liite panik där ett tag. Det första jag gjorde var att sätta mig vid datorn och surfa in på skistar.com och kolla efter lägenheter i Åre igen för nästa år vecka 15. Jag hittade en SUPER lägenhet för 8 pers mitt inne i Åre by, 106 kvadratmeter med bastu för ca 4000. Jag ville boka, dock så var jag lite osäker. Vi har precis kommit hem från Åre, det har inte ens gått 2 dagar hemma och ska jag då fråga alla om dom vill åka till Åre igen om ett ÅR? Tänkte att jag väntar tills juli/aug med att fråga så det får lugna sig lite. Men jag kunde verkligen inte hålla mig.


Det jag tycker är så bra med skistar att man kan köpa avbokningskydd för 399 kr ( tror jag ) och då får man avboka resan och få pengarna tillbaka upp till 42 dagar innan ankomst vilket är kanon. Så en vecka efter vi hade kommit hem så frågade jag om några var sugna igen och jag trodde att jag skulle få ett nej direkt. Men! Stugan blev full direkt så vi var tvungen att boka en till stuga för 8 pers på samma ställe. Vi är minst 16 pers som ska vi nästa år!!
Jag kan säga att jag går här hemma och längtar och längtar. Bara 10 månader kvar nu!
Tack Åre! I love YOU!





Party katten!!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0